Viva Gezond
Image default
Voeding

Voeding met veel mineralen

Een uitgebalanceerd voedingspatroon is belangrijk voor sporters. Dat is algemeen bekend bij de mensen die intensief sporten. Vaak vind je dan ook in hun sportdieet behalve een afwisselende maaltijd, aanvullende voedingssupplementen voor bijvoorbeeld eiwit. Maar soms wordt een andere belangrijk onderdeel vergeten: de mineralen. Want deze zijn minstens zo belangrijk voor een gezond lichaam, zeker als je veel sport.

Wat zijn mineralen?

Mineralen zijn elementen die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van je lichaam. Ze komen van nature voor in veel producten, maar ons lichaam kan ze zelf niet aanmaken. En dat een groot verschil met vitamines; die kunnen we wel zelf aanmaken. Dus de kans dat je een tekort aan mineralen hebt, is groter als je ten eerste geen uitgebalanceerd dieet hebt, maar ook als je meer verbruikt dan je via je voeding binnenkrijgt. En voor het aanvullen van dit mineralentekort heb je gelukkig supplementen, zoals van Now Foods.

De verschillende mineralen en hun werking

De lijst van mineralen die belangrijk voor de mens zijn, is vrij lang. Calcium, Magnesium, IJzer en Fosfor zijn waarschijnlijk bekende mineralen, maar Mangaan, Seleen en Molybeen zullen dan weer iets minder bekend in je oren klinken. De laatste vallen namelijk onder de groep spoorelementen en die heb je ook nodig, maar in een kleinere hoeveelheid. We lichten een paar belangrijke mineralen en spoorelementen toe.

Magnesium

Iedere sporter weet dat Magnesium een onmisbaar mineraal is. Het is goed voor je botten, je gebit en het zorgt voor een goede stofwisseling. Als je een magnesium tekort hebt, dan merk je dat bijvoorbeeld doordat je sneller moe bent, of dat je last hebt van je spieren. Magnesium komt in groenten en fruit voor. Het is een mineraal waar je in verhouding veel van mag hebben op een dag, voor mannen is dat ongeveer 350 mg. Denk je dat je extra Magnesium kunt gebruiken, dan heeft Now Foods supplementen die naast Magnesium, ook vitamine B6 bevatten. Deze vitamine bevordert de opname van het Magnesium.

Zink

Zink valt onder de groep spoorelementen, maar heeft een belangrijke rol in het menselijk lichaam. Het regelt onder meer de opbouw en afbraak van vetten. Je haalt Zink uit brood, peulvruchten en zuivel. Een belangrijke functie van Zink is het aanmaken van eiwitten. En als je niet voldoende zink binnenkrijgt, dan kan dit van invloed zijn op de aanmaak van eiwitten. Daarom kun je bij Now Foods ook supplementen met Zink krijgen. Let er wel op dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt en hou je dus aan de dosering op de verpakking van Now Foods.

Calcium

Ook Calcium heeft een positieve invloed op de werking van je spieren. Bij een Calcium tekort merk je dat bijvoorbeeld doordat je last krijgt van je spieren. Het voelt allemaal niet prettig aan en kan je belemmeren bij het uitvoeren van je training. Calcium komt veel voor in zuivelproducten. Mensen met een lactose allergie hebben bijvoorbeeld kans dat ze niet genoeg Calcium binnenkrijgen. De capsule van Now Foods met een combinatie van Magnesium, Calcium en Vitamine K en D helpt de balans in je lichaam weer te herstellen.

Met de aanvullende supplementen van Now Foods kun je op volle kracht verder met je traingingsschema.

 

https://www.body-supplies.nl/vitamine/mineralen

Gerelateerde artikelen

Aziatische gerechten die je moet proberen

Kurkuma koop je bij de Kurkumaspecialist

Gezond eten doe je samen